پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119954
مدال خليج‌ فارس بر گردن سربازان آمريکايي!
تاریخ انتشار : 1393/10/06 08:02:22
نمایش : 1513
«مدال ملي رزمندگان خليج فارس، ويژه مردان و زنان نيروهاي مسلح ايالات متحده که در جنگ خليج فارس به کشورشان خدمت کردند». در حک شدن اين جمله بر روي يک مدال ، چه چيز اين جمله براي شما جالب توجه است؟ بله؛ هيچ چيز! اين خود بزرگ‌ترين سند است بر اين‌که نام «خليج فارس» آن قدر بديهي و از نظر تاريخي و علمي متقن و عميق است که اصلا نيازي نيست مدال جنگي ارتش آمريکا را هم سند ديگري بر فارس بودن آن برشمرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، پايان جنگ ايران و عراق، آغاز حمله‌ي ارتش عراق به کويت در مرداد ماه 1360 (1990ميلادي) بود. اما چون عراق با اين حمله باعث بروز بحراني بين‌المللي شد و اخطار شوراي امنيت را نپذيرفت، آمريکا در سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۱ميلادي) با ائتلافي از کشورهاي ديگر به کويت و سپس به عراق حمله کرد و ارتش عراق را از کويت بيرون راند. به پايان رسيدن جنگ بين اين دو کشور حدود دو سال زمان برد، پس از آن ارتش آمريکا در سال 1392 از سربازان‌اش که در اين جنگ که به نام «جنگ خليج‌ فارس» شهرت يافته بود، با مدالي که نام خليج‌ فارس (Persian Gulf) برآن حک شده بود و به گردن سربازاني که در اين جنگ شرکت کرده بودند انداخت، تقديرکرد.

دور اين مدال کلمه‌ي «Persian Gulf Veterans National Medal» به معناي «مدال ملي سربازان جنگ خليج‌ فارس» نقش بسته است و در مرکز آن توضيح داده شده که «مدال ملي رزمندگان خليج فارس، ويژه مردان وزنان نيروهاي مسلح ايالات متحده که در جنگ خليج فارس به کشورشان خدمت کردند»؛ همچنين در زير اين پيام با قرار گرفتن پرچم ستاد کل ارتش آمريکا نيز اين جمله يعني «Act Of Congress.1992» به معناي «قانون کنگره 1992 ميلادي» حک شده است.


تصوير پشت مدال خليج‌ فارس

زمين شناسان معتقدند در حدود پانصدهزار سال پيش، صورت نخستين خليج فارس در کنار دشت‌هاي جنوبي ايران تشکيل شد و به مرور زمان، بر اثر تغيير و تحول در ساختار دروني و بيروني زمين، شکل ثابت کنوني خود را گرفت. خليج فارس در آغاز، بسيار پهناور بوده به طوري که تا اواخر دوره‌ي سوم زمين‌شناسي بيشتر جلگه‌هاي برازجان، بهبهان و خوزستان ايران تا کوه‌هاي زاگرس در زير آب بوده‌اند.

خليج فارس پس از خليج «مکزيک» و خليج «هادسون» سومين خليج بزرگ جهان به شمار مي‌آيد. آن از شرق از طريق تنگه‌ي هرمز و درياي عمان به اقيانوس هند و درياي عرب راه دارد، و از غرب به دلتاي رودخانه اروندرود، که حاصل پيوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پيوستن رود کارون به آن است، ختم مي‌شود. کشورهاي ايران، عمان، عراق، عربستان سعودي، کويت، امارات متحده عربي، قطر و بحرين در کناره خليج فارس هستند. در اين ميان سواحل شمالي خليج‌ فارس تماماً در جغرافياي سياسي ايران قرار دارند. به‌دليل وجود منابع سرشار نفت و گاز در خليج فارس و سواحل آن، اين آبراهه در سطح بين‌المللي، منطقه‌اي مهم و راهبردي به‌شمار مي‌آيد.

تحريف نام خليج‌فارس

 

 

 

خليج فارس و مترادف‌هاي آن در ساير زبان‌ها، اصيل‌ترين نام و نامي است بر جاي مانده از کهن‌ترين منابع، که از سده‌هاي پيش از ميلاد به‌طور مستمر در همه زبان‌ها و ادبيات جهاني استفاده شده‌ است و با پارس، فارس، ايران و عجم، نام‌هاي ايران و معادل‌هاي آن در ساير زبان‌ها گره خورده‌ است.

 

 

 

 

نقشه جهان پيتروکوپو/1520 ميلادي
 

 

 

اين آبراهه در همه متون تاريخي و جغرافيايي عربي خليج فارس و بحر فارس ناميده شده‌ است، با اين حال، اين نام‌گذاري از دهه ۱۳۳۰ خورشيدي از سوي ملي‌گراهاي عرب مورد چالش بوده ‌است. کشورهاي عربي، از دهه ۱۹۶۰ ميلادي و با گسترش انديشه‌هاي پان عربي توسط جمال عبدالناصر از نام خليج عربي استفاده مي‌کنند. اين مطلب در يک بخشنامه از طرف اتحاديه عرب به همه کشورهاي عربي رسماً ابلاغ شده‌ است. اما ساير کشورهاي جهان و سازمان‌هاي بين‌المللي همچنان از نام تاريخي و کهن خليج فارس به‌صورت رسمي استفاده مي‌کنند و گاهي ممکن است در مکاتبات غير رسمي براي سادگي يا تحت نفوذ مالي عربي عبارت «خليج» را به‌کار برند.

 

 

 

تا پيش از دهه ۶۰، همه‌ي کشورهاي عربي از «عبارت الخليج الفارسي» در مکاتبات رسمي خود استفاده مي‌کردند. همچنين سازمان آب‌نگاري بين‌المللي از نام «خليج فارس» براي اين خليج استفاده مي‌کند اما در سال‌هاي گذشته و بويژه از دهه‌ي شصت ميلادي به اين سو، تحريف نام خليج فارس در مکاتبات رسمي و در برخي نشريات و بنيادهاي خبرپراکني عربي دنبال شده است، به گونه‌اي که در برخي از کشورهاي عربي از واژه‌ي مجعولي يا به تنهايي، با اکتفا به نام ناقص «خليج» استفاده مي‌کنند.

 

 

 

با اين وجود نام خليج فارس در اسناد، اطلس‌ها و نقشه‌هاي کهن دليلي بر در اين ادعاست. ضمن آن‌که مباني مکاتبات رسمي بين‌المللي بر باطل بودن اين ادعا تاکيد دارد.

 

 

 

با اين اوصاف، در کتاب «اسناد نام خليج‌فارس، ميراثي کهن و جاودان»، به جزئيات کامل اين اطلس‌ها اشاره شده است. از کهن‌ترين اين اطلس‌ها به‌طور نمونه مي‌توان به نقشه‌ي جهان از «أناکسيماندر» (۶۱۰-۵۴۶ قبل از ميلاد)، (Anaximander)، جغرافيدان يوناني که در کتاب Kleinere schriften، اثر (Joachim Lelewel (1836 بازسازي شده‌است، نقشه‌ي جهان «هکاتئوس» (۵۵۰-۴۷۶ قبل از ميلاد)، (Hecataeus) از سرشناس‌ترين جغرافيدانان يوناني، و به نقشه جهان بطلميوس) ۱۶۸-۹۰ ميلادي)، (Claudius Ptolemy) منجم و جغرافيدان مشهور اسکندريه و نخستين کسي که اطلسي شامل ۳۶ نقشه از نقاط مختلف جهان تهيه کرده، اشاره کرد.

 

 

 

روز ملي «خليج‌فارس»

 

 

 

يکي از اقدامات ايران براي پاسداري از ميراث معنوي و فرهنگي خليج فارس رسميت دادن به روز ملي «خليج فارس» در تقويم رسمي کشور بود. به دنبال آن در تيرماه سال ۱۳۸۴ شوراي عالي انقلاب فرهنگي ۱۰ ارديبهشت ماه را که مصادف با اخراج پرتقالي‌ها از تنگه هرمز است، روز ملي خليج فارس نام گذاشت.

 

 

 

 

مدال خليج‌ فارس
 

 

ديپلم مدال خليج‌ فارس
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html